Megjelent a Egyházfórum 2012/1. számban
MELYIK ÁLL A MÁSIK FELETT?1
Az újra regisztrálásért, avagy az egyházként való elismertetésért folyamodás nem állampolgári kötelesség, hanem felkínált lehetőség. Nem minősül állampolgári engedetlenségnek, ha egy vallási közösség úgy dönt, hogy nem folyamodik ezért. Ez még nem jelent illegalitásba vonulást, vagy ellenállás kinyilvánítását a kormánnyal szemben. Az a kérdés, hogy az adventisták a Biblia tanításaihoz, az Isten parancsolataihoz és a Jézus hitéhez ragaszkodnak, vagy az eddig kedvezményezett 14 egyházzal egy kategóriába akarnak kerülni minden áron – és milyen áron?
Az alapproblémát nem az egyházügyi törvény generálja, hanem az új alkotmány (Alaptörvény). Az egyházzá minősítéshez szükséges „hűségeskü” szövege, követelménye sem formailag, sem tartalmilag nem vállalható, amennyiben komolyan vesszük Jézus felszólítását: „Legyen a ti beszédetek úgy-úgy, nem-nem, ami pedig ezeken kívül van, az a Gonosztól van.” (Mt. 5,37). Nem az a fő probléma, hogy nyilatkozatot kell tenni, hanem az, hogy abban a 89-es alkotmányban nem lévő, tartalmában attól alapvetően eltérő hatalmi jelképre és a különböző vallási hagyományok tiszteletére kell hűségnyilatkozatot tenni. Az új egyházügyi törvény tehát csak az új Alaptörvényből következő célirányos, logikus állami jogi szabályozás.
Az egyházzá minősítés kérelmezése vagy elfogadása a lelkiismereti szabadság szempontjából is elfogadhatatlan az alábbiak miatt: Azoknak az egyházaknak, amelyeknek az állam az 1990. évi IV. törvény alapján korábban biztosította ezt a státuszt, de az új egyházügyi törvény most ettől megfosztotta, lehetőségük van arra, hogy az előírt módon és formában kérjék egyházzá minősítésüket az Országgyűléstől, mint törvényhozói hatalomtól. A 2011. évi C. tv. 7. § (3) bekezdése szerint: Az egyház kizárólag olyan vallási tevékenységet gyakorolhat, amely az Alaptörvénnyel nem ellentétes, jogszabályba nem ütközik, nem sérti más közösségek jogait és szabadságát, valamint az emberi méltóságot.
Az egyházzá minősítés lényegi követelményének való megfelelés első olvasatra látszólag semmi olyat nem tartalmaz, ami adventista identitásunkat, küldetésünket hátrányosan érintené. E súlyos tévedés felismeréséhez azonban ismerni kell a kötelezettségvállalás valós tartalmát, amihez az új magyar Alaptörvény és benne a Nemzeti Hitvallás alapos, biblikus elemzése vezet el, mely szerint: „Tiszteletben tartjuk történeti alkotmányunk vívmányait és a Szent Koronát, amely megtestesíti Magyarország alkotmányos állami folytonosságát és a nemzet egységét.” A „Szent Korona tisztelete” azt jelenti, hogy elismerjük: a pápa – mint Krisztus helytartója – minden hatalom, a világi hatalom birtokosa is, Isten akaratából ő adományozhat tetszése szerint hatalmat a földi uralkodóknak is. Ez egyben elbitorlása és ezáltal tagadása annak, hogy Isten dönt és állít királyokat (Dn 2:21).
Az Alaptörvény irányadó bevezetése továbbá rögzíti: „Elismerjük a kereszténység nemzetmegtartó szerepét. Becsüljük országunk különböző vallási hagyományait”. A nemzetmegtartó szerepnek történelmi alapja olyan aspektusban van, hogy csak azért maradhattunk meg magyarként Európában, mert elfogadtuk a pápai koronát. Értelemszerűen az igaz kereszténységnek nincs ilyen szerepe. A kereszténység ilyen tartalmú megjelenítése Isten végtelen kegyelmének háttérbe szorítását jelenti. Nagyon lényeges, hogy nem a Biblia tanításait kell becsülni, megtartani, hanem a hagyományokat, nyilván azokat, amelyek az államalapításból, a nemzetmegtartó szerepből adódnak. Ezek pedig elsődlegesen a katolikus hagyományok.
Ha tehát nyilatkozunk arról, hogy az Alaptörvénnyel nem ellentétes a tevékenységünk, akkor ezzel elkötelezzük magunkat „a keresztény állam, vagy nemzet” és a vallási pluralizmus (több egyenlő értékű vallási igazság létezése) bibliaellenes eszméi mellett.
MENYHÉRT ISTVÁN2
1 Az adventista presbiteri fórumon közzétett tanulmányból.
2 A Békéscsabai Adventista Gyülekezet misszióvezetője