Szerzetesek a háború és gyűlölet ellen

„Nem ismerek nagyobb gyűlöletet, mint a jámbor emberek gyűlölködését.” Ezek egy a XVI. századiszörnyű vallásháborúk korában élt gondolkodó, Montaigne szavai.

A viszály, a gyűlölködés azonban már az első keresztényeknél is megjelent. „De ha marjátok és rágjátok, vigyázzatok, hogy fel ne faljátok egymást.” –írta Pál apostol a galatáknak. (Gal 5,15)

1940-ben dúlt a világháború, amely Európa keresztény népei között robbant ki. Ekkor határozta el egy 25 éves svájci evangélikus fiatalember, Roger Schütz, hogy társaival a hiteles szeretet példáját mutatja fel a világnak. A kis francia faluban, Taizében hozta létre ezt a hagyományosan a szerzetesi életformájú közösséget, amely azonban minden eddigitől egy lényegeges különbséget mutatott: ökumenikus volt. Tagjai között katolikusok mellett egyenrangúként különböző protestáns felekezetűek is megtalálhatók.

„Nem ismerek nagyobb gyűlöletet, mint a jámbor emberek gyűlölködését.” Ezek egy a XVI. századiszörnyű vallásháborúk korában élt gondolkodó, Montaigne szavai.

A viszály, a gyűlölködés azonban már az első keresztényeknél is megjelent. „De ha marjátok és rágjátok, vigyázzatok, hogy fel ne faljátok egymást.” –írta Pál apostol a galatáknak. (Gal 5,15)

1940-ben dúlt a világháború, amely Európa keresztény népei között robbant ki. Ekkor határozta el egy 25 éves svájci evangélikus fiatalember, Roger Schütz, hogy társaival a hiteles szeretet példáját mutatja fel a világnak. A kis francia faluban, Taizében hozta létre ezt a hagyományosan a szerzetesi életformájú közösséget, amely azonban minden eddigitől egy lényegeges különbséget mutatott: ökumenikus volt. Tagjai között katolikusok mellett egyenrangúként különböző protestáns felekezetűek is megtalálhatók.

Furcsa szerzet – mondhatnánk, ha ennek nem volna pejoratív értelme. Ennek jelentőségét felmérhetjük, ha itthoni állapotainkra gondolunk: Nálunk a keresztények (és velük a történelmi egyházaknak nevezett más egyházi csoportok) politikai hatásra azon fáradoznak, hogyan rekesszenek ki más közösségeket, köztük keresztényeket, a befogadottak, és támogathatók közül.

“Egész fiatal korom óta mindig az volt a meggyőződésem, hogy egy közösség élete annak lehet a jele, hogy Isten szeretet és csakis szeretet. Apránként egyre erősebb lett bennem az a meggyőződés, hogy nélkülözhetetlen egy olyan közösséget létrehozni, melynek férfi tagjai úgy döntenek, hogy egész életüket odaadják, és állandóan megpróbálják megérteni egymást és megbékélni egymással”– mondta az alapító, Roger testvér.

Mára a húsz országból összeállt közösségnek mintegy száz tagja van. Példájuk viszont óriási vonzerőt képvisel a békére, a hiteles szeretetre szomjazó emberek számára. Taizé nemzetközi zarándokhellyé vált, ahova főleg fiatalokból álló hatalmas tömegek érkeznek a világ minden részéből. Pápa, államfők, nemzetközi szervezetek vezetői is voltak látogatóik között. Ugyanakkor nagy nemzetközi ifjúsági találkozókat szerveznek világszerte. 1991-ben és 2001-ben Budapesten is voltak. Tavaly Prága, az idén a spanyol Valencia lesz a színhely. De a közösség priorja azt tervezi, hogy áprilisban néhány testvérrel és odalátogató fiatallal Moszkvában ünnepli az ortodox húsvétot, majd ellátogatnak Fehéroroszországba és Ukrajnába is.

A közösség kialakította közös szertartásait, megszülettek énekeik. Azok, amelyeket a szerzetesek közös imaóráikon énekelnek, s azok is, amelyeket zarándok tömegek és a rendszeresen odalátogató művészek adnak elő. Ezek a latin, francia, angol, német és olasz nyelven megszólaló énekek a világcég Deutsche Grammophon CD újdonságaként jelentek most meg. A lemez címe is beszédes: TAIZÉ – MUSIC OF UNITY AND PEACE (Az egység és béke zenéje). A közösség priorja, Alois testvér szerint Taizé zenéje alkalmas arra, hogy „elhozza az embereknek Krisztus békéjét, az evangéliumi békét. Az emberek szomjaznak a békére, és a világnak szüksége van a békére”.

Az ökumenikus szerzetesi közösség az idén ünnepli alapításának 75. évfordulóját és alapítójának 100. születésnapját, akit éppen 10 évvel ezelőtt gyilkolt meg egy elmeháborodott nő. Példájuk talán segít felismerni, hogy kik az igazán „jámbor emberek”: „Arról tudják meg majd rólatok, hogy a tanítványaim vagytok, hogy szeretettel vagytok egymás iránt” (Jn 13,34).